Rollspelet Drakar och Demoner

Drakar och Demoner (DoD) är ett svenskt bordsrollspel i fantasymiljö som getts ut i många olika utgåvor av olika spelförlag. Det är också Sveriges första rollspel som fick ett brett genomslag när det gavs ut i början av 1980-talet. På många sätt har Drakar och Demoner blivit synonymt med 1980-talens bordsrollspel. Bland annat har flera nostalgiska böcker skrivits om detta rollspel.

Drakar och Demoner (1982)

Den första utgåvan av Drakar och Demoner gavs ut av Äventyrsspel 1982 och var en översättning av Magic World från Chaosium. Denna utgåva kom i en blå låda.

Omslag

Speltillverkarna kommenterar

Jag hade personligen registrerat varumärket Drakar och Demoner och hade en överenskommelse med Chaosium under 1981, men när jag kom till Sverige från USA bestämde jag, Johan Arve, Klas Berndal och Lars-Åke Thor att starta Äventyrsspel och lägga över alla rättigheter dit.

Fredrik Malmberg, ur artikeln ”Äventyrsspel – ett åttiotal i rollspelens värld” i Runan #37

Den första boxade versionen av Drakar och Demoner skrev jag handboken till på en liten IBM PC med 640 KB minne och ord behandlingsprogrammet MultiMate, vill jag minnas. Den hade inte ens en hårddisk utan det var floppydisk som gällde. Lars-Åke Thor gjorde reglerna (tärningskast och mekanik) och jag skrev texten. En del text gjordes på en DEC stordator, portades till band via en VAX-maskin och lästes in till tryckeriet via en liknande maskin på KTH. Det var avancerat värre – på den tiden levererades manus oftast maskinskrivet på papper!

Åke Eldberg, ur artikeln ”Äventyrsspel – ett åttiotal i rollspelens värld” i Runan #37

Drakar och Demoner (1984)

En omarbetad version av Drakar och Demoner gavs ut 1984. Denna utgåva kom förpackad i en svart box. Dessutom släpptes nyutgåvor av äventyren Dimön och Spindelkonungens pyramid.

Omslag

Speltillverkarna kommenterar

Äventyrsspel var en ren hobbyverksamhet till sommaren 1984 när vi arbetade fram nya upplagan av Drakar och Demoner samt Mutant, och anställde Klas Berndal på heltid som AD.

Fredrik Malmberg, ur artikeln ”Äventyrsspel – ett åttiotal i rollspelens värld” i Runan #37

Drakar och Demoner (1985)

I princip samma innehåll utgåva som Drakar och Demoner från 1984. Även denna utgåva kom förpackad i en svart box. Till denna utgåva släpptes det många tillbehör och äventyr.

Omslag

Speltillverkarna kommenterar

Nu gick allt i ett rasande tempo, Anders Blixt blev anställd under 1985 och därefter Nils Gulliksson, Stefan Thulin med flera. Det var mycket jobb på fritiden, ständiga klagomål från fansen att vi inte producerade tillräckligt snabbt (Monsterboken exempelvis) och diverse ideologiska debatter om vilken typ av spel vi skulle göra (den så kallade ”grisodlardebatten”).

Fredrik Malmberg, ur artikeln ”Äventyrsspel – ett åttiotal i rollspelens värld” i Runan #37

Jag hoppade på det här tåget 1985 av en tillfällighet. Jag avslutade mina långvariga universitetsstudier i Lund samtidigt som Äventyrsspel behövde en konstruktör. Det fanns en handfull sökanden och jag fick tjänsten antagligen därför att jag kunde peka på Traveller-skriverier åt den amerikanska tidskriften Journal of Travellers’ Aid Society 1979-84. Arbetsgivaren kunde där se att jag visste vad jag skulle göra. Annandag påsk 1985 satte jag mig på tåget till Stockholm och dagen därefter trädde jag in på Äventyrsspels stökiga kontor i Frihamnen. Mitt jobb var främst att bredda Äventyrsspels två stora titlar samt att fixa översättningar av nya spel. Detta resulterade bland annat i Expert Drakar och Demoner 1985.

Anders Blixt, ur artikeln ”Äventyrsspel – ett åttiotal i rollspelens värld” i Runan #37

Drakar och Demoner (1987)

En tredje utgåva av Drakar och Demoner gavs ut 1987 i en grön box. I samband med denna utgåva blev spelvärlden Ereb Altor mer framträdande. Detta var under rollspelens guldålder och det kom många moduler, tillbehör och äventyr till denna utgåva.

Omslag

Speltillverkarna kommenterar

Försäljningssiffrorna var förbluffande med nutida mått mätt. Drakar och Demoners svarta box är antagligen en av världens största bästsäljare i branschen någonsin. Varför det blev så är svårt att svara på. Fantasyrollspel var helt enkelt väldigt coolt 1984-88 och de flesta högstadiegrabbar prövade på hobbyn. När vi lanserade Gigant-boxen på Spelkongressen 1986 sålde vi flera hundra på 45 minuter: sedan var vårt lager på plats tomt. Vi hade ett särskilt rum för just detta ändamål och det var sprängfyllt med ungdomar som buffades med varandra för att nå försäljningspersonalen bakom disken.

Anders Blixt, ur artikeln ”Äventyrsspel – ett åttiotal i rollspelens värld” i Runan #37

Drakar och Demoner (1991)

Ny utgåva av Drakar och Demoner med omarbetat innehåll.

Omslag

Speltillverkarna kommenterar

Detta var perioden då Anders Blixt ersattes av Nils Gulliksson som produktionsansvarig, och vi breddade vår portfolj något oerhört. Vi gick i princip från att vara ett förlag med sex anställda till ett företag som drev verksamhet i fem länder och med tiotals miljoner i omsättning. Vi tyckte att det var dags att uppdatera våra två största rollspel från 80-talet. Vad det gällde Drakar och Demoner gav vi ut en omarbetad version 1991 med ett delvis nytt regelsystem.

Fredrik Malmberg, ur artikeln ”Äventyrsspel – ett nittiotal i nya spelvärldar” i Runan #39

Drakar och Demoner Chronopia (1994)

Denna utgåva av Drakar och Demoner är den första med en officiella spelvärld. I spelvärlden Chronopia befinner sig rollpersonerna i en stor stad. Många rollspelare som växt upp med de tidigare utgåvorna av Drakar och Demoner blev besvikna på denna nya spelvärld.

Omslag

Speltillverkarna kommenterar

Det ursprungliga Drakar och Demoner var ett spelsystem för olika kampanjmiljöer, exempelvis Ivanhoe eller Samuarj, och spelvärlden Ereb Altor uppstod när det var uppenbart att det behövdes en större kampanjvarld för att husera alla äventyr och spelstilar. Jag har för mig att de första stegen togs kring Svavelvinter-projektet. Det blev dock mer och mer av ett lapptäcke och någon gång efter Gigant kommit ut började vi skissa på en helt ny start, med en helt egen värld. Detta resulterade i Drakar och Demoner Chronopia som kom 1994. Med spelvärlden Chronopia inlemmades teknologi i den traditionella fantasyn.

Fredrik Malmberg, ur artikeln ”Äventyrsspel – ett nittiotal i nya spelvärldar” i Runan #39

Vi har blivit kritiserade för att vi lånade lite väl mycket från Games Workshops spelvärldar. Chronopia influerades kanske av Warhammer Fantasy, men man måste ha klart för sig att vid denna tidpunkt befann sig rollspelens försäljning i fritt fall, från cirka 12 000 exemplar per år av grundspelen till ungefär 2 000-3 000 och vår organisation var byggd för de högre siffrorna. Vi stod länge emot GW-stilen men tyckte oss behöva låna mer därifrån än ifrån den amerikanska High Fantasy-traditionen.

Fredrik Malmberg, ur artikeln ”Äventyrsspel – ett nittiotal i nya spelvärldar” i Runan #39

Drakar och Demoner Trudvang (2000 och framåt)

Target Games, företaget som ägde varumärkena Äventyrsspel och Drakar och Demoner, började gå dåligt ekonomiskt i slutet av 1990-talet. De lät därför andra jobba vidare med Drakar och Demoner på licens. År 2000 lanserade spelförlaget RiotMinds en ny utgåva av Drakar och Demoner i den egna fantasyvärlden Trudvang. Till Trudvang har det getts ut tillbehör och äventyr de senaste 20 åren.

Omslag

Speltillverkarna kommenterar

1999 blev Target Games föremål för en rekonstruktion. Den stora boven i dramat var okontrollerad tillväxt med stora kundförluster som följd och bristfällig kapitalbas som inte kunde rättas till i tid på grund av strider mellan ägarna. Dotterbolaget Target Interactive (sedermera Paradox) fick alla rättigheter mot en skuldsedel. Därefter såldes Paradox ut till aktieägarna. På så sätt blev Target skuldfritt (för Paradox betalade sin skuld), men samtidigt av med hela sin verksamhet. Paradox kunde inte fortsatta med rollspelsutgivningen. Drakar och Demoner gavs till en fordringsägare mot min inrådan och han har mig veterligen sålt vidare rättigheterna till svenska RiotMinds.

Fredrik Malmberg, ur artikeln ”Äventyrsspel – ett nittiotal i nya spelvärldar” i Runan #39